субота, 25 січня 2014 р.

Робота в парах у першому класі




Автор:
І.В. Коротун
Н
аша школа переживає складний і водночас цікавий період формування. Відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту», Державного стандарту початкової загальної освіти у сучасній початковій школі відбувається системне оновлення змісту та перехід на нову структуру навчання. Шестирічна дитина, яка зараз приходить до школи — це діюча дитина, завжди готова працювати разом і отримувати задоволення від такої взаємодії на уроці. Від її творчої активності, вміння доказово міркувати, обґрунтовувати свої думки, вміння спілкуватися з учителем, учнями класу залежить успіх у свідомому опануванні шкільної програми.
Формування особистості і її ставлення відбувається у процесі навчання, коли дотримуватися певних умов:
створення позитивного настрою для навчання;
відчуття рівного серед рівних;
забезпечення позитивної атмосфери у колективі для досягнення спільний цілей;
можливість вільно висловлювати свою думку і вислухати свого товариша;
вчитель не є засобом «похвали і покарання», а другом, порадником, старшим товаришем.
Усім цим умовам відповідають інтерактивні технології, однією з яких є робота у парах.
Робота у парах — технологія, яку можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань тощо. За умов парної роботи всі діти у класі отримують можливість говорити, висловлюватися. Робота у парах дає учням час подумати, обмінятися ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватися, критично мислити, вміння переконувати й вести дискусію.
Використання такого виду співпраці сприяє тому, що учні не можуть ухилитися від виконання завдання. Під час роботи у парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують значних витрат часу. Серед них можна назвати такі:
1. Обговорити, переказати короткий текст, виконати завдання.
Гра «Незнайко»
Один учень читає, а інший виправляє допущені помилки.
Гра «Вовк і заєць»
Один учень починає читати текст, другий вступає після того, як перший дійде до крапки й намагається його наздогнати.
Гра «Знайди пару»
Учні до карток з друкованими буквами добирають відповідні рукописні літери. Називають букви, звуки, які вони позначають, складають з ними слова.
Складання схеми римування вірша.
Діти аналізують закінчення рядків та позначають їх відповідними буквами:
А — позначення закінчення першого рядка вірша;
Б — позначення закінчення другого рядка вірша, неримованого з першим рядком;
В — позначення закінчення третього рядка вірша, неримованого ні з першим, ні з другим рядками
Г — позначення закінчення четвертого рядка вірша, римованого з другим рядком, однаковими буквами.
Зацвіла в долині
А
Червона калина
Б
Ніби засміялась
В
Дівчина-дитина
Г
На уроці вислуховуємо декількох виступаючих, обговорюємо відповіді.
2. Дати відповідь на запитання вчителя.
Гра «Ми віримо і не віримо»
Вчитель читає речення з тексту, зробивши помилку у слові. Діти знаходять це речення, говорять: «Ми віримо» або «Ми не віримо» — і читають це речення.
Читання скоромовок, чистомовок, відповіді на питання за прочитаним. Конкурс на кращого знавця скоромовок.
Робота з тлумачним словником. Складання схем до слів, речень, текстів.
3. Узяти інтерв’ю один у одного і визначити ставлення партнера до заданого питання.
Гра «Інтерв’ю»
Тема інтерв’ю може бути різною, учні — кореспонденти і респонденти. По закінченні часу на обговорення кожна пара представляє результати роботи, обмінюється своїми ідеями та аргументами з усім класом.
4. Виконати завдання за картками.
Робота зі складовою таблицею: лисичка заховала склади, і Колобок не може їх знайти. Допоможемо йому?

а
о
у
і
и
к
ка

ку

ки
м

мо
му

ми
л
ла


лі
ли
н

но
ну
ні

в
ва

ву
ві

с

со

сі
си
Учні (у парах) читають склади, подані у клітинках. Потім утворюють склади з букв на місці порожніх клітинок, складають слова.
Гра «Чарівний килимок» (на розвиток уваги).

Завдання.
1. Знайти слова (птахи, край, хмара, тінь, лисиця, сніжок, вулик).
2. Яке слово можна скласти з букв у «квіточках»? (Школа)
— Гра «Засели будиночок».





Учень тримає картку, на одній стороні «будиночок» з порожніми віконцями, а на другій стороні повністю заселений.
Спочатку один учень «заселяє» будиночок, потім інший. Діти контролюють і виправляють один одного. Таку гру можна запропонувати і на уроках мови при вивченні словникових слів, частин мови тощо.
5. Оцінити один одного.
— Гра «Конкурс красунь».
Після того, як учні написали рядок цифри або букви, їм пропонується серед цифр або букв вибрати «Красуню» (найкраще написану цифру (букву) і «вдягнути» їй корону (намалювати над нею) і «Попелюшку» (найгірше написану цифру або букву) і поставити над нею лише крапочку. А потім запропонувати перетворити «Попелюшку» на прекрасну принцесу, написавши якомога краще рядок цифр (букв).
Гра «Запали вогник»
Проводиться при перевірці математичних або словникових диктантів. Вчитель на дошці вивішує відповіді прикладів або правильно написані слова. Учні міняються зошитами і «запалюють вогники» (знаходять помилки), пояснюючи один одному написання слів або розв’язання прикладів. Якщо помилок немає, діти задають один одному додаткові питання з цієї теми.
6. Сформулювати підсумок уроку.
Рольова гра «Розмова по телефону».
Дітям роздаються іграшкові мобільні телефони, і вони запитують один одного про вивчену тему на уроці. Наприклад, донька — мати, двоє друзів розмовляли, ви телефонуєте другові, а трубку підіймає мама тощо.
Відпрацьовуючи мовний етикет, спочатку діалог ведуть учитель і підготовлений учень (у двох варіантах). Обирається правильний варіант, а потім два учні ведуть між собою діалог за зразком. Наприклад.
I варіант
Покличте мені Сергійка! Немає його? Жаль. (Кидає трубку)
II варіант
Добрий день, Павло! Це говорить твій однокласник Микола.
Доброго дня, Миколко.
Я захворів, не був сьогодні у школі. Скажи, будь ласка, яку букву ви вивчали на уроці навчання грамоти?
Букву «ес».
Що ти дізнався про цю букву?
Буква «ес» позначає приголосний глухий звук [с] і м’який [с].
Наведи приклади.
У слові «сон», буква «ес», звук [с] — приголосний, глухий, твердий. У слові «сім», буква «ес», звук [с] — приголосний, глухий, м’який.
Дякую, що мені розповів.
До побачення.
7. Творче завдання.
На етапі закріплення можна запропонувати дітям скласти загадку, розгадати кросворд. Наприклад розмістити у клітинках букви л, а, н, е так, щоб утворилися слова: лан, але, не.
л
а
н
а
л
е
н
е

Пара, яка виконає завдання першою, заповнить кросворд на дошці. 

Немає коментарів:

Дописати коментар