Автор:
І.В. Коротун
|
Н
|
аша школа переживає складний і водночас цікавий період
формування. Відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту»,
Державного стандарту початкової загальної освіти у сучасній початковій школі
відбувається системне оновлення змісту та перехід на нову структуру навчання.
Шестирічна дитина, яка зараз приходить до школи — це діюча дитина, завжди
готова працювати разом і отримувати задоволення від такої взаємодії на уроці.
Від її творчої активності, вміння доказово міркувати, обґрунтовувати свої
думки, вміння спілкуватися з учителем, учнями класу залежить успіх у свідомому
опануванні шкільної програми.
Формування особистості і її ставлення відбувається у
процесі навчання, коли дотримуватися певних умов:
— створення
позитивного настрою для навчання;
— відчуття
рівного серед рівних;
— забезпечення
позитивної атмосфери у колективі для досягнення спільний цілей;
— можливість
вільно висловлювати свою думку і вислухати свого товариша;
— вчитель не є
засобом «похвали і покарання», а другом, порадником, старшим товаришем.
Усім цим умовам відповідають інтерактивні технології,
однією з яких є робота у парах.
Робота у парах — технологія, яку можна використовувати для досягнення
будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань тощо. За
умов парної роботи всі діти у класі отримують можливість говорити,
висловлюватися. Робота у парах дає учням час подумати, обмінятися ідеями з
партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку
навичок спілкування, вміння висловлюватися, критично мислити, вміння
переконувати й вести дискусію.
Використання такого виду співпраці сприяє тому, що учні
не можуть ухилитися від виконання завдання. Під час роботи у парах можна швидко
виконати вправи, які за інших умов потребують значних витрат часу. Серед них
можна назвати такі:
1. Обговорити,
переказати короткий текст, виконати завдання.
— Гра «Незнайко»
Один учень читає, а інший виправляє допущені помилки.
— Гра «Вовк
і заєць»
Один учень починає читати текст, другий вступає після
того, як перший дійде до крапки й намагається його наздогнати.
— Гра «Знайди
пару»
Учні до карток з друкованими буквами добирають відповідні
рукописні літери. Називають букви, звуки, які вони позначають, складають з ними
слова.
— Складання
схеми римування вірша.
Діти аналізують закінчення рядків та позначають їх
відповідними буквами:
А — позначення закінчення першого рядка вірша;
Б — позначення закінчення другого рядка вірша,
неримованого з першим рядком;
В — позначення закінчення третього рядка вірша,
неримованого ні з першим, ні з другим рядками
Г — позначення закінчення четвертого
рядка вірша, римованого з другим рядком, однаковими буквами.
Зацвіла в долині
|
А
|
Червона калина
|
Б
|
Ніби засміялась
|
В
|
Дівчина-дитина
|
Г
|
На уроці вислуховуємо декількох
виступаючих, обговорюємо відповіді.
2. Дати відповідь на запитання вчителя.
— Гра «Ми віримо
і не віримо»
Вчитель читає речення з тексту, зробивши помилку у слові.
Діти знаходять це речення, говорять: «Ми віримо» або «Ми не віримо» — і читають
це речення.
— Читання
скоромовок, чистомовок, відповіді на питання за прочитаним. Конкурс на кращого
знавця скоромовок.
— Робота з
тлумачним словником. Складання схем до слів, речень, текстів.
3. Узяти
інтерв’ю один у одного і визначити ставлення партнера до заданого питання.
— Гра «Інтерв’ю»
Тема інтерв’ю може бути різною, учні — кореспонденти і респонденти. По
закінченні часу на обговорення кожна пара представляє результати роботи, обмінюється
своїми ідеями та аргументами з усім класом.
4. Виконати завдання за картками.
— Робота зі складовою таблицею: лисичка заховала склади, і Колобок не може їх
знайти. Допоможемо йому?
а
|
о
|
у
|
і
|
и
|
|
к
|
ка
|
ку
|
ки
|
||
м
|
мо
|
му
|
ми
|
||
л
|
ла
|
лі
|
ли
|
||
н
|
но
|
ну
|
ні
|
||
в
|
ва
|
ву
|
ві
|
||
с
|
со
|
сі
|
си
|
Учні (у парах) читають склади, подані у клітинках. Потім утворюють
склади з букв на місці порожніх клітинок, складають слова.
— Гра «Чарівний килимок» (на розвиток уваги).
Завдання.
1. Знайти
слова (птахи, край, хмара, тінь, лисиця, сніжок,
вулик).
2. Яке слово можна скласти з букв у «квіточках»? (Школа)
Учень тримає картку, на одній стороні «будиночок» з порожніми віконцями, а
на другій стороні повністю заселений.
Спочатку один учень «заселяє» будиночок, потім інший. Діти контролюють і
виправляють один одного. Таку гру можна запропонувати і на уроках мови при
вивченні словникових слів, частин мови тощо.
5. Оцінити один одного.
— Гра «Конкурс
красунь».
Після того, як учні написали рядок цифри або букви, їм пропонується серед
цифр або букв вибрати «Красуню» (найкраще написану цифру (букву) і «вдягнути» їй корону (намалювати над нею) і «Попелюшку» (найгірше написану цифру або
букву) і поставити над
нею лише крапочку. А потім запропонувати перетворити «Попелюшку» на прекрасну принцесу,
написавши якомога краще рядок цифр (букв).
— Гра «Запали вогник»
Проводиться при перевірці математичних або словникових диктантів. Вчитель
на дошці вивішує відповіді прикладів або правильно написані слова. Учні
міняються зошитами і «запалюють вогники» (знаходять помилки), пояснюючи один одному написання слів або розв’язання
прикладів. Якщо помилок немає, діти задають один одному додаткові питання з
цієї теми.
6. Сформулювати підсумок уроку.
Рольова гра
«Розмова по телефону».
Дітям роздаються іграшкові мобільні телефони, і вони запитують один одного
про вивчену тему на уроці. Наприклад, донька — мати, двоє друзів розмовляли, ви
телефонуєте другові, а трубку підіймає мама тощо.
Відпрацьовуючи мовний етикет, спочатку діалог ведуть учитель і підготовлений
учень (у двох варіантах). Обирається правильний варіант, а потім два учні ведуть між собою діалог за
зразком. Наприклад.
I варіант
— Покличте мені Сергійка! Немає його? Жаль. (Кидає трубку)
II варіант
— Добрий день, Павло! Це говорить твій однокласник Микола.
— Доброго дня, Миколко.
— Я захворів, не був сьогодні у школі. Скажи, будь ласка, яку букву ви
вивчали на уроці навчання грамоти?
— Букву «ес».
— Що ти дізнався про цю букву?
— Буква «ес» позначає приголосний глухий звук [с] і м’який [с].
— Наведи приклади.
— У слові «сон», буква «ес», звук [с] — приголосний, глухий, твердий. У слові
«сім», буква «ес», звук [с] — приголосний, глухий, м’який.
— Дякую, що мені розповів.
— До побачення.
7. Творче завдання.
На етапі закріплення можна запропонувати дітям скласти загадку, розгадати
кросворд. Наприклад розмістити у клітинках букви л, а, н, е так, щоб
утворилися слова: лан, але, не.
л
|
а
|
н
|
а
|
л
|
е
|
н
|
е
|
Немає коментарів:
Дописати коментар